Om leerlingen voor te bereiden op hun toekomst is het belangrijk dat zij levensvaardigheden ontwikkelen. Deze levensvaardigheden helpen leerlingen hun eigen regie te nemen op hun persoonlijke levensweg. Onze school werkt hierbij volgens ‘Leader in Me’. Speciaal voor het onderwijs is door de Amerikaan Franklin Covey ‘Leader in Me’ ontwikkeld, een proces voor scholen. Dit schoolproces spreekt kinderen aan op hun talenten en betrokkenheid en leert hen spelenderwijs principes voor persoonlijke effectiviteit en samenwerking. De zeven eigenschappen bleken zeer effectief toepasbaar voor iedereen die zichzelf wil ontwikkelen en/of zijn relaties met anderen wil versterken. De theorie achter de zeven eigenschappen is zo simpel en krachtig dat het zich makkelijk laat vertalen naar ‘zelf-leiderschap’. Zowel op het niveau van volwassenen, maar ook, op speelse wijze, op het niveau van kinderen. En zo ontstond “Leader in Me”, een proces op scholen voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Uitgangspunt van Leader in Me is dat je de invloed op je leven wel kunt vergroten door (zelf-)leiderschap, ook al is de wereld niet maakbaar. Het gaat erom leerlingen die gewoonten mee te geven die hen helpen zichzelf te ontwikkelen.
1. Ik ben proactief; ik kan kiezen en neem verantwoordelijkheid voor mijn keuzes. 2. Ik begin met het einddoel voor ogen; ik heb in gedachte waar ik naartoe wil. 3. Ik doe belangrijke dingen eerst; ik weet waar ik mee begin. 4. Ik denk win-win; niet alleen ik, niet alleen jij, maar beter voor ons allebei. 5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden; ik luister met mijn oren, mijn ogen en mijn hart. 6. Creëer synergie; samen kunnen we meer dan alleen. 7. Houd de zaag scherp; ik zorg goed voor mezelf, balans voelt het best.
De zeven gewoonten helpen de leerlingen:
|
Agenda |
Contactgegevens |
AloysiusschoolLangestraat 3
| DirectieJacky Slijkhuis
| Locatie | Reactieformulier
|