Weekupdate groep 1-2b

Beste ouders,

We hebben weer een drukke week achter de rug met veel leuke en leerzame activiteiten. We zijn bij The Backery langs geweest en hebben bekeken hoe een echte bakkerij er van binnen uit ziet. Er worden veel verschillende dingen verkocht. We hebben hier geleerd hoe meel wordt gemaakt om een brood te kunnen bakken. We hebben gezien hoe een brood wordt gesneden en een kijkje in de keuken genomen waar koekjes werden gebakken. Hiernaast hebben we een zak krentenbollen gekocht, die we in de klas eerlijk met elkaar hebben gedeeld. We zijn er achter gekomen dat we de krentenbollen in vier gelijke stukken moesten snijden om eerlijk te kunnen delen. Dit is ons gelukt! We zijn erg blij dat we in deze tijd toch bij de bakker mochten komen kijken en hebben een bedankje voor ze gemaakt.

Tijdens het spelen wilden wij ook graag broodjes maken als een echte bakker. Dit hebben we gedaan. We hebben verschillende broodjes gemaakt van zoutdeeg. Door zelf het recept te lezen wisten we welke ingrediënten we in de kom moesten doen om het deeg te kunnen maken. Hierna lekker kneden, wat was dit grappig! Toen de grote bol in gelijke stukken verdeeld was, mochten de kinderen hun broodje in de goede vorm kneden. Dit was voor veel kinderen nog best lastig! Toch is het ons allemaal gelukt om ieder twee broodjes te maken, eentje voor thuis en eentje om te verkopen in de bakkerij in de klas. 
Toen alle broodjes waren afgebakken hebben we er een rekenactiviteit mee gedaan. Net zoals met de dino’s hebben we geschat hoeveel broodjes er op tafel lagen. We hebben ze geteld en gesorteerd op soort. Deze hebben we in rijen neergelegd om ze makkelijk te kunnen tellen en hebben bekeken van welk soort brood we de meeste/minste hebben gemaakt. We hebben de juiste cijfersymbolen erbij gelegd. De rij van de stokbroden was veruit het langst, deze paste niet eens op tafel en moest zelfs de bocht om. Ieder kind dacht dan ook dat we de meeste stokbroden hebben gemaakt. Toch waren het de kaiserbolletjes, waar er eentje meer van was. Dit was voor veel kinderen moeilijk te geloven. We hebben geleerd dat de langste rij, niet altijd het meeste hoeft te zijn. 

Bij The Backery hebben we gezien dat hier ook tafels en stoelen staan, waar mensen hun broodje kunnen opeten. Dit wilden wij ook in de klas! Klanten kunnen vanaf nu ook bij ons in de bakkerij hun broodjes opeten. Samen hebben we ’de bakkerij’ geprobeerd op te schrijven, zodat je van de buitenkant ook duidelijk is dat er een bakkerij in onze klas staat, net zoals bij de echte bakker.

Op woensdag was de Sint-Maarten disco. De klas was mooi versierd met lichtjes en lampionnen. Ook de kinderen kwamen mooi versierd op school. We hebben stoelendans gedaan, Sint-Maarten liedjes gezongen en een snoepje gegeten. Wat was dit leuk! De kinderen hebben deze dag geleerd wie Sint-Maarten was en wat we op deze dag altijd vieren. De kinderen waren erg onder de indruk. 

We hebben de letter b (uitspraak: bu!) van bakker en van buik geleerd en woorden bedacht met de letter b. We hebben deze letter ook vergeleken met de letter d van dino. Wat lijken die op elkaar.. 

We sloten de week af met feest. We hebben de verjaardag van Maud gevierd. Zij viert in het weekend haar verjaardag. Ook Liv viert haar verjaardag dit weekend, omdat zij maandag jarig is. Veel plezier meiden!

Ik heb deze week veel foto’s gemaakt. Deze kunt u weer vinden in het fotoalbum. 

Iedereen heeft zich ingeschreven voor de oudergesprekken. Wat fijn! Ik heb alleen nog niet van iedereen het mailadres ontvangen waarop ik u kan bereiken voor het oudergesprek. Zou u mij deze komende week willen sturen, naar kellymoras@sarkon.nl? Alvast bedankt! 

Een fijn weekend toegewenst!

 

Groeten, Kelly

1293097 1293097
1293131 1293131
1293268 1293268
1293271 1293271
IMG-2930 IMG-2930